عنوان ضرورت توجه به مدیریت کیفیت داده
نوع منبع مقاله
گروه کیفیت داده
تاریخ انتشار ۲۲ / ۰۳ / ۱۳۹۴
خلاصه یکی از واقعیت های مهم محیط جدید اقتصاد جهانی ،ضرورت مدیریت ریسک بنگاه های کسب و کار بطرز موثرتر و مبتنی بر روش های مدرن وکاملا علمی است . بر این اساس لازم است که سازمان ها هم در بعد سیستم های عملیاتی و هم در بعد سیستم های تحلیلی دست به یک تحول اساسی بزنند تا از یک طرف عملیات روزمره کسب و کار خود را با بهترین شیوه و بالاترین کارآیی و بهره وری انجام دهند و از طرف دیگر ، تصمیم گیری آنها مبتنی بر حقیقت باشد . در هر دو حالت ، نیاز به داده با کیفیت وجود دارد . از این رو مدیریت کیفیت داده در یک سازمان با هدف بهبود سیستم های عملیاتی و سیستم های تحلیلی می بایست در دستور کار قرار گیرد . مدیریت کیفیت داده یک باید برای تمامی بنگاه های کسب و کار است که نگران مشتریان، سود و زیان ، کارکنان و آینده خود می باشند .

اکثر سازمان ها در  طی دو دهه گذشته سرمایه گذاری بسیار بالایی را بر روی زیرساخت کسب و کار خود انجام داده اند . همین موضوع باعث بهبود توانمندی  آنها جهت جمع آوری داده در بخش های مختلف شده است . استفاده از داده  در فرآیندهای سازمانی برای اجرای تراکنش ها و  بکارگیری داده توسط تحلیل گران کسب و کار  به کمک موتورهای تحلیل برای شناسایی فرصت های جدید ،  نشان از  حیاتی بودن داده در سازمان های مدرن امروزی دارد . به جرات می توان گفت که داده ارزشمندترین سرمایه غیرملموس در یک سازمان است که با مدیریت صحیح می توان آن را به یک سرمایه استراتژیک و رقابتی تبدیل کرد .
برخلاف سرمایه های ملموس ، مشکل است  بتوان بر روی داده قیمت و ارزشی گذاشت . ولی پرسش این است که این سرمایه ناملموس چه زمانی و تحت چه شرایطی می تواند بیشترین اثربخشی خود را  داشته باشد و  به یک داده  استراتژیک تبدیل شود ؟  کیفیت داده  و  یا بهتر بگوییم سطح کیفی داده چه تاثیر  و یا تاثیراتی را می تواند بر  روی  اجرای فرآیندهای کسب و کار یک سازمان داشته  باشد ؟  تبعات تصمیم گیری بر اساس داده با کیفیت پایین  در یک سازمان چیست ؟ آیا می توان مهمترین تصمیمات سازمان خود را با استناد به داده بی کیفیت اتخاذ نمائیم ؟  آیا  سازمان شما دارای اطلاعات  کافی ، یکدست ، صحیح و  به روز در ارتباط با  موجودیت های اساسی کسب و کار نظیر مشتریان ، محصولات ، شرکای تجاری و ... می باشد ؟  آیا سازمان شما در اجرای بسیاری از پروژه های مرتبط با موجودیت های اساسی کسب و کار ( نظیر  مدیریت  360 درجه ای مشتری ) به دلیل کیفیت ضعیف داده مرتبط با آنها دچار مشکل نشده است ؟
به نظر شما با  اتومبیلی که شیشه آن کثیف است ، تا چه حد می توان جلو رفت ؟ 

رانندگی با شیشه کثیف    

پاسخ به تمامی سوالات فوق مستلزم  توجه جدی به مدیریت کیفیت داده در یک سازمان است .بسیاری از پروژه های حوزه فناوری اطلاعات و کسب وکار به دلیل کیفیت پایین داده عملا با مشکل مواجه می شوند و یا در نهایت با شکست روبرو خواهند شد. تحقیقات نشان داده است که 40 درصد ارزش پیش بینی شده تمامی طرح های کسب و کار هرگز محقق نمی گردد. کیفیت پائین داده هم در مرحله برنامه ریزی و هم در مرحله اجرای این طرح ها یکی از علل اولیه و مهم عدم تحقق اهداف تعریف شده است.

اهمیت کیفیت داده 
            
مسائل مربوط به کیفیت اطلاعات و تاثیر آن در تمامی فضای پیرامون ما قابل مشاهده است . به عنوان نمونه یک مشتری سفارش خود را دریافت نمی کند چراکه اطلاعات مربوط به حمل کالا نادرست است . محصولات زیر قیمت فروخته می شوند به دلیل نرخ تخفیف اشتباه . یک خط تولید محصول متوقف می شود چراکه قطعات به درستی سفارش داده نشده اند ( به دلیل اطلاعات نادرست ثبت شده در سیستم انبار) . عدم اجازه پرواز به یک مسافر به دلیل درج اشتباه وی در لیست بدهکاران مالیاتی. عدم تحقق بخشی از درآمدها به دلیل ارسال صورتحساب خدمات  به آدرس اشتباه مشتریان و ...
با توجه به نقش بی بدیل داده در  دنیای امروز ، کیفیت آن از جایگاه بسیار بالائی برخوردار است و می بایست از فرآیندهایی به منظور حصول اطمینان از این موضوع که داده دارای کیفیت لازم برای تامین نیازهای کسب و کار است ، استفاده شود.  داده با کیفیت به مثاب

ادامه...