هوش کسب و کار  

 در سالیان اخیر ، هوش کسب و کار (Business Intelligence ) به یکی از مهمترین موضوعات داغ در عرصه فناوری اطلاعات تبدیل شده است . اکثر سازمان ها در صدد برنامه ریزی و راه اندازی یک سیستم هوش کسب و کار می باشند . مهمترین هدف BI ، کمک به تصمیم گیرندگان به منظور اتخاذ تصمیم بهتر بر اساس نتایج تحلیل داده است . سرعت و دقت در ارایه تحلیل مبتنی بر داده دارای جایگاه بسیار مهمی در سیستم های BI است .

در زمان برنامه ریزی و راه انداری یک سیستم هوش کسب  و  کار سوالات  متعددی  مطرح می گردد :

  • برای طراحی و پیاده سازی یک سیستم هوش کسب و کار چه رویکردی را باید دنبال کرد ؟
  • از کجا و به چه صورت باید شروع کرد ؟
  • از چه ابزار و  یا پلت فرمی باید استفاده کرد ؟  اصولا زمان طرح این سوال بخصوص چه زمانی است ؟ قبل از شناخت نیازها  ؟ پس از آشنایی با نیازها ؟ آیا استفاده از بهترین ابزار بدون وجود  زیرساخت لازم فنی و اطلاعاتی می تواند کارساز باشد ؟
  • مهمترین عوامل  موفقیت  و  یا شکست اجرای یک پروژه هوش کسب و کار چه  مواردی می باشد ؟
  • چرا علی رغم  این که برخی سازمان ها سیستم هوش کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند ولی همچنان با گزارشات متناقض مواجه می شوند و یا تولید گزارش زمان زیاد و نامعقولی بطول می انجامد ؟
  •  چرا برخی از کارشناسان سازمان هایی که هوش کسب و کار را در سازمان خود راه اندازی کرده اند ، ادعا می نمایند که علی رعم افزایش حجم کاری و هزینه هایی که انجام شده است ولی همچنان دارای بینش مناسب نسبت به عملیات روزانه سازمان خود نمی باشند ؟
  • زیرساخت های لازم برای راه اندازی یک سیستم هوش کسب و کار چیست ؟ آیا  ارایه راه حل ها در این زمینه صرفا می بایست فناوری محور باشد و  یا به نقش سایر عوامل تاثیر گذار نظیر فرآیندها ، افراد ، مسئولیت ها و مهارت ها نیز باید توجه گردد ؟

 اگر قرار است که از سرمایه داده به سمت تولید ارزش حرکت کنیم ، کاربران کسب و کار لازم است به اطلاعات قابل اعتماد در زمان لازم جهت اهداف کسب و کار دستیابی داشته باشند.

 

تخصص کارشناسان فابک 

تعریف نیازهای تجزیه و تحلیل و هوش کسب و کار  

  • ما سوالات کاربران کسب و کار را بر اساس یک رویکرد کاملا سیستماتیک شناسایی ، طبقه بندی و در نهایت پاسخ شایسته ای به آنها خواهیم داد ( تمرکز  بر روی نیازهای  کسب و کار ).
  • ما بر این اعتقادیم که نیاز تمامی بخش های یک سازمان باید بررسی شود و  با یک تحلیل 360 درجه ای، هوش کسب وکار  را طراحی کرد.
  • ما می دانیم که چگونه هوش کسب و کار و تجزیه و تحلیل  می توانند از فرآیندهای کاربران کسب و کار حمایت کنند ( ایجاد خروجی با مفهوم و عملی ) .
  • ما با ارایه خروجی مناسب بهترین تصویر را از رفتار داده در یک سازمان ترسیم می کنیم (بصری سازی داده ) .

ایجاد زیرساخت گزارش گیری هوش کسب وکار و داشبورد 

  • ما مدل های داده ئی  را ایجاد می کنیم تا از نیازهای تجزیه و تحلیل و هوش کسب و کار حمایت کند .
  • ما با ایجاد  متا دیتا  معانی کسب و کار داده  را استاندارد  می کنیم  تا بستر مناسب برای برداشت مشابه از داده در فرآیندهای مختلف سیستم های اطلاعاتی سازمان فراهم گردد.
  • ما  با ایجاد و ارایه مخزن داده یکپارچه ، زمینه استفاده از داده توسط ابزارهای هوش کسب و کار و تجزیه و تحلیل را فراهم می کنیم .

توجه جدی به افزایش مهارت کاربران کسب و کار

  • ما با ایجاد و ارایه آموزش های مختلف ،  کاربران را در جهت استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل و هوش کسب و کار یاری می کنیم .
  • ما با ایجاد و  ارایه آموزش  به کاربران کمک می کنیم تا بتوانند از داده بطرز موثرتری استفاده کنند .
  • ما با پشتیبانی و حمایت مستمر ، این اطمینان را ایجاد خواهیم کرد که داده بهنگام و درست نگهداری گردد .

چه چیزی خدمات ما را از دیگران متمایز می کند ؟ 

ما چیزی را که شما به آن نیاز دارید ، ایجاد می کنیم . 

  • راه حل های هوش کسب و کار مشابه هم نیستند . ابزارهای هوش کسب و کار تولید کنندگان مختلف دارای نقاط قوت و ضعف مختص به خود می باشند . فابک با شناسایی نقاط قوت و ضعف هر یک از محصولات موجود می تواند همواره از بهترین ابزار استفاده کند . ما به خوبی با جایگاه طراحی و ایجاد زیرساخت های لازم برای هوش کسب و کار آشنا هستیم و این که کدام ابزار بهترین پاسخ را به نیاز شما  خواهد داد .

ما  سیستم های داده محور را  مهندسی می کنیم ، نه صرفا پیاده سازی 

  • رویکرد ما برای ایجاد زیرساخت های هوش کسب و کار  صرفا به کدنویسی ختم نمی شود . ما به خوبی با جایگاه عملیاتی پلت فرم های هوش کسب وکار و قابلیت رشد و توسعه آنها به عنوان بخشی از نیازهای حیاتی سازمان شما واقف هستیم . رویکرد مهندسی داده می تواند برگشت سرمایه گذاری سازمان شما بر روی این مقوله را تضمین نماید.

ما  از فناوری متناسب با نیاز کسب و کار  استفاده خواهیم کرد

  • ما به خوبی با  فناوری های موجود برای ایجاد پلت فرم داده و زیرساخت هوش کسب و کار آشنا هستیم و با استناد به این دانش می توانیم بهترین ابزارها را بر اساس نیاز سازمان شما ، توصیه کنیم . ما دارای تجارب مناسبی  در ارتباط با فناوری های مختلف هوش کسب و کار هستیم و می دانیم که پلت فرم داده و زیرساخت هوش کسب و کار می بایست با محیط فناوری های موجود و مجموعه مهارت های سازمانی شما یکپارچه گردد.

ماموریت ما

 

ایجاد زیرساخت های لازم جهت مدیریت داده ، به منظور تحول در تولید ارزش برای کسب و کار 

ایجاد زیرساخت های لازم جهت مدیریت داده، پیش فرض اولیه برای تولید ارزش از داده به عنوان یک سرمایه در سازمان و حرکت به سمت یک سازمان داده محور است . این کار محقق نمی شود مگر این که تکلیف سازمان خود را با داده مشخص کنیم و به دنبال ایجاد یک استراتژی منسجم در خصوص داده باشیم . استراتژی داده با استراتژی فناوری اطلاعات و  معماری سازمانی مرتبط است و از طریق تعامل با معماری داده و اطلاعات که بخشی از معماری سازمانی است ، پیاده سازی و عملیاتی خواهد شد .
استراتژی داده می بایست با استراتژی فناوری اطلاعات کاملا همسو باشد . ماهیت وجودی استراتژی داده ، ایجاد مزیت برای کسب و کار و مشارکت جهت نیل به استراتژی کسب و کار است . استراتژی داده می بایست به یک چارچوب عملیاتی ترجمه شود تا این اطمینان حاصل گردد که استراتژی تدوین شده در عمل محقق می گردد .

هر سازمانی مشتاق است بداند که :


شکل 1 : ابعاد مختلف نگرش به داده

بدون داشتن یک زیرساخت و فونداسیون لازم برای مدیریت داده  ، موارد نشان داده شده در شکل 1 محقق نخواهند شد . این زیرساخت می بایست حوزه های مختلف داده نظیر معماری داده ، حاکمیت داده ، کیفیت داده ، امنیت داده و ... را شامل شود .

بدون تغییر نگرش اساسی به داده و مدیریت آن ، نمی توان به سمت یک سازمان داده محور حرکت کرد و در عمل از  داده به عنوان یک سرمایه حیاتی در جهت تولید ارزش در فضای رقابتی امروزی استفاده کرد .