منابع  

نوع منبع




گروه













مولف
Data pager
Data pager
rtl
تعداد نمایش در هر صفحه
PageSizeComboBox
select
تعداد رکوردهای موجود: 95
مدل های ارزیابی بلوغ مدیریت داده
منتشر شده در تاریخ : ۱۳ / ۰۸ / ۱۳۹۶| نوع منبع : مقاله| گروه: سایر مولف محمد جواد سخایی,
اکثر افراد و یا سازمان ها ادعای انجام درست فعالیت های درستی را دارند . اگر بتوان با یک خط کش استاندارد و توسط یک نهاد مستقل این ادعا را ارزیابی کرد ، ریشه بسیاری از توهمات از بین خواهد رفت و با واقع بینی به فرآیند حل یک مساله وارد می شویم . مدیریت داده از جمله مواردی است که بسیاری از سازمان ها این تصور را دارند که مسیر درستی را به منطور مدیریت صحیح ، جامع و هدفمند آن طی می کنند . با استفاده از مدل های ارزیابی بلوغ مدیریت داده نظیر CMMI DMM می توان سطح بلوغ مدیریت داده را در حوزه های مختلف مدیریت داده اندازه گیری و بر اساس نتایج به دست آمده ، فاصله موجود با مقصد مورد نظر را شناسایی کرد تا در ادامه با ترسیم یک نقشه راه بتوان به صورت کاملا سیستماتیک و هدفمند به سمت بهبود مدیریت داده حرکت کرد . مدل CMMI DMM به دلیل ارتباط تنگاتنگ با DMBOK یکی از مدل های ارزیابی بلوغ مدیریت داده مطرح در این زمینه است .

چرا به یک استراتژی داده نیاز داریم ؟ (1)
منتشر شده در تاریخ : ۰۴ / ۰۸ / ۱۳۹۶| نوع منبع : مقاله| گروه: استراتژی داده مولف محمد جواد سخایی,
فناوری ها یکی پس از دیگری می آیند و متناسب با توانمندی ، انتظارات و یا چرخه عمر خود کنارگذاشته می شوند و یا از رده خارج می شوند . فناوری اطلاعات توانسته است در سالیان اخیر با قدرت و صلابت مثال زدنی قدرت و دامنه امپراطوری خود را آن چنان حفظ و توسعه نماید که امروزه از آن به عنوان فونداسیون انقلاب صنعتی چهارم یا تحول دیجیتال یاد می شود . داده و مدیریت هدفمند و منسجم آن با یک تفکر راهبردی یکی از نقاط کانونی مهم تحول دیجیتال است ، چراکه داده به عنوان یک دارایی راهبردی در نظر گرفته می شود که می تواند به سازمان ها و شرکت ها جهت نیل به یک مزیت رقابتی پایدار کمک کند . وجود یک تفکر راهبردی در پس یک برنامه جامع مدیریت داده که شالوده آن در یک استراتژی داده تجلی پیدا خواهد کرد ، یکی از الزامات اولیه و مهم مدیریت جامع داده در یک سازمان است .

GDPR و ضرورت استقرار یک برنامه حاکمیت داده
منتشر شده در تاریخ : ۲۰ / ۰۷ / ۱۳۹۶| نوع منبع : مقاله| گروه: سایر مولف محمد جواد سخایی,
با معرفی GDPR شاهد یک تحول اساسی در روش های حفاظت داده مشتریان خواهیم بود . موفقیت در ارزیابی انطباق GDPR ، مستلزم انجام مجموعه ای از فعالیت های هدفمند و منسجم در حوزه های مختلف مدیریت داده است چراکه بدون وجود یک فونداسیون قوی مدیریت داده نمی توان پاسخگوی الزامات قانونی GDPR شد . حاکمیت داده با توجه به وظایف ذاتی خود می تواند در این مسیر بسیار موثر واقع شود .

GDPR چیست ؟
منتشر شده در تاریخ : ۱۵ / ۰۷ / ۱۳۹۶| نوع منبع : مقاله| گروه: سایر مولف محمد جواد سخایی,
درست است که نبض اقتصاد جهانی با داده و شیوه مدیریت آنها گره خورده است ولی از این نکته نیز نباید غافل گردید که رعایت حقوق افراد و پردازش داده ها با رعایت اصول اخلاقی ، الزامات مختص به خود را دارد .بنا بر پیش بینی IDC تا سال 2020 ، تقریبا بیش از 25 درصد جمعیت جهان درگیر مشکلات نقض داده می شوند . بدیهی است با ورود به عصر دیجیتال و در آستانه انقلاب صنعتی چهارم و سونامی داده ، نیازمند مجموعه ای از قوانین جدید مرتبط با داده می باشیم GDPR ، یکی از تلاش های انجام شده در این مسیر است که قصد دارد دامنه قوانین مربوط به حفظ حریم شخصی و حفاظت از داده های شخصی را با یک تفکر راهبردی نهادینه نماید .

اصول اخلاقی مدیریت داده
منتشر شده در تاریخ : ۱۴ / ۰۷ / ۱۳۹۶| نوع منبع : مقاله| گروه: سایر مولف محمد جواد سخایی,
رعایت اخلاق در پردازش داده ها برای هر سازمانی که به دنبال ایجاد ارزش از داده می باشد ، بسیار حیاتی است و از آن به عنوان عاملی تاثیرگذار و بی بدیل در موفقیت بلند مدت یک سازمان یاد می شود . پردازش داده ها با شیوه های غیراخلاقی می تواند منجر به از دست دادن شهرت و مشتریان یک سازمان شود چراکه با سوء استفاده از داده ، افراد در معرض خطر قرار می گیرند .سازمان ها می بایست با التزام عملی به تعهدات اخلاقی از داده های سپرده شده به خود حفاظت نمایند و با ایجاد ، حفظ و ترویج فرهنگی که برخورد اخلاقی با داده ها را نماد ارزش می داند ، در مسیر ایجاد یک بستر فرهنگی مناسب حرکت کنند . تاکنون استانداردها و قوانین مختلفی در این راستا تدوین شده است . نمونه اخیر آن GDPR است .