عنوان اینترنت اشیاء و تحلیل داده های عظیم
نوع منبع مقاله
گروه اینترنت اشیاء
تاریخ انتشار ۱۳ / ۰۶ / ۱۳۹۴
خلاصه اینترنت اشیاء یا IoT یک شبکه در حال رشد از اشیاء است که در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود . دامنه کاربرد اینترنت اشیاء بسیار گسترده می باشد و از ماشین های صنعتی گرفته تا کالاهای مصرفی را می تواند شامل شود. با اتصال دستگاه های مختلف و جدید به اینترنت و تولید داده توسط حسگرهای تعبیه شده درون این نوع دستگاه ها، شاهد تولید حجم بسیار بالائی از داده خواهیم بود. تحلیل این حجم از داده های عظیم نیازمند یک رویکرد جدید است .

اینترنت اشیاء یا IoT ( برگرفته شده از Internet of Things ) از جمله موضوعات داغ این روزهای عرصه فناوری است که می توان آن را به عنوان یکی از منابع مهم  تولید داده در نظر گرفت . حجم ، سرعت و  تنوع اشیاء تولید کننده داده بگونه ای است که می توان داده تولید شده  را در زمره داده های عظیم در نظر گرفت که تحلیل صحیح آن مستلزم وجود زیرساخت های مناسب است . با یک نگاه اجمالی به اعداد و ارقام ، به ابعاد گسترده این فناوری  بیشتر آگاه می شویم و می بایست در انتظار خبرهای بسیار بیشتری از این فناوری در آینده ای نه چندان دور بود . پیش بینی شده است تا سال 2019 ، بیش از 35 میلیارد شی به اینترنت متصل می شوند که اکثریت  آنها اشیایی هستند که در گذشته شرایط اتصال به شبکه  را نداشتند . ترموستات ها ، ساعت ها ، دستگاه های فروش خودکار، اتومبیل ها ، روبات ها ، ماشین آلات سنگین و  ... نمونه هایی از نورسیده هایی می باشند که برای  اتصال به اینترنت لحظه شماری می کنند . هم اینک دستگاه های محدودی ( کامپیوترهای شخصی ، تبلت ها ، لب تاپ ها  ، تلفن های هوشمند و ...) امتیاز اتصال به اینترنت و بهره گیری از پتانسیل های این شبکه را در اختیار دارند که با گسترش اینترنت اشیاء ، می بایست در انتظار یک تحول بزرگ بود .تحولی که می تواند منشاء بروز تحولات بسیار گسترده تری  در سایر عرصه های حیات بشری باشد . به عنوان نمونه  پیش بینی شده است تا سال 2020 ، بیش از 40 هزار اگزا بایت داده  توسط حسگرهای تعبیه شده درون اشیاء فیزیکی متصل به اینترنت تولید می گردد.این حجم اطلاعات بیش از 90 % داده ئی است که تاکنون در دنیا تولید شده است .
شکل 1 ، برخی شاخص های مهم اینترنت و حجم داده با  در نظر گرفتن  اینترنت اشیاء  را نشان می دهد.

 برخی شاخص های مهم اینترنت و حجم داده با توجه به اینترنت اشیاء
شکل 1 : برخی شاخص های مهم اینترنت و حجم داده با لحاظ کردن اینترنت اشیاء

نگاهی اجمالی به IoT  
اینترنت اشیاء یا IoT ، شبکه ای از اشیاء فیزیکی متصل به اینترنت است که  امکان دستیابی به آن از طریق اینترنت فراهم می گردد . اشیاء متصل شده از فناوری های تعبیه شده درون خود نظیر حسگرها استفاده می نمایند  تا بتوانند اولا چیزی را حس کنند و  ثانیا احساس خود را مبادله نمایند . این قابلیت، نظام تصمیم گیری (  تغییر نحوه و مکان تصمیم گیری ، تصمیم گیرنده و سرعت در تصمیم گیری )  را در حوزه های مختلفی تحت تاثیر خود قرار خواهد داد .
اینترنت اشیاء یک شبکه پیچیده از اشیاء و افراد است که بطور یکپارچه از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می شوند . هر چیزی که دارای پتانسیل اتصال باشد را می توان به شبکه متصل کرد تا از طریق حسگرهای  بدون سیم و تگ های RFID اقدام به مبادله داده نماید. پس از اتصال اشیاء به شبکه ، امکان ارسال داده و تعامل با سایر اشیاء و افراد فراهم می گردد . تمامی این اتفاقات به صورت بلادرنگ انجام خواهد شد . حسگرها  قادر به تولید حجم بالایی از داده می باشند ، داده های  غیرساختیافته ای که می توان با گروه بندی ، سازماندهی ، تحلیل و بهره برداری در یک  حلقه بازخوردی خیلی سریع از  آنها  در  جهت حمایت از  تصمیم گیری صحیح و خودکار و همچنین واکنش مناسب استفاده کرد.
شکل 2 ، اجزاء تشکیل دهنده IoT را نشان می دهد.

 برخی شاخص های مهم اینترنت و حجم داده با توجه به اینترنت اشیاء
شکل 2 : اجزاء تشکیل دهنده IoT

این حلقه بازخورد به شما اجازه می دهد تا بتوانید مانیتورینگ و کنترل اشیاء را از راه دور و از طریق اینترنت انجام دهید(نظیر  بهبود عملیات مستمر) .تصمیم گیری در یک فضای تاریک در خصوص رویدادهای واقعی ،  جای خود  را به تصمیم گیری بر اساس داده صحیح ، به روز و  بلادرنگ می دهد و فرد یا نهاد تصمیم گیرنده دارای هوشمندی لازم جهت اتخاذ بهترین تصمیم و واکنش سریع در قبال مسایل خواهد بود . بدیهی است با نگاهی این چنین به مسایل و روش برخورد با آنها ، رسیدن به اهداف از پیش تعیین  شده در حد یک آرزو باقی نخواهد ماند .

تاثیر IoT  بر کسب و کار
تاثیر اینترنت اشیاء بر روی کسب و کار شما چیست؟ چه فرصت های جدیدی ایجاد خواهد شد؟ رقبای شما چگونه از این فناوری استفاده می کنند تا بتوانند نوآوری را درخدمت فرآیندهای کسب و کار قرار داده و  سرعت یادگیری و حرکت خود را افزایش داده تا خالق ارزش های جدیدتری برای مشتریان خود باشند؟ در حال حاضر ، سازمان های داده محور از داده تولید شده توسط IoT به منظور بهبود خدمات به مشتریان ، تولید درآمد بیشتر از محصولات و سرویس های جدید ، بهینه سازی عملیات و تغذیه خوراک داده بیشتر درون زیرساخت های تحلیلی خود استفاده می کنند . همچنین از فناوری فوق در موارد ذیل نیز استفاده می گردد .
  • حرکت از فروش محصولات به سمت فروش خدمات E2E
  • ایجاد محصولات نوآورانه و جدید
  • کاهش زمان خرابی سیستم ، شناسایی و حل نقاط مشکل زاء شبکه
  •  بهبود تجربه مشتری
  • تصمیم گیری هوشمندانه تر در مورد سرمایه گذاری در زیر ساخت های آینده
  • پیش بینی و بهبود متوسط زمان بروز اشکال برای ماشین آلات و سایر دارایی های سرمایه ای
کاربرد اینترنت اشیاء به موارد فوق خلاصه نمی شود و برخی از حوزه های داغ تر و یا جذاب تر دیگری را نیز شامل  می شود . بکارگیری این فناوری درحوزه منازل متصل  (به عنوان نمونه ،ترموستات های هوشمند و امنیت ) ، ابزارهای پوشیدنی ( نظیر گروه تناسب اندام) ، اینترنت صنعتی ( تحلیل بلادرنگ و اتوماسیون) ، شهرهای متصل به هم و اتومبیل های متصل ( به عنوان نمونه برای مدیریت ناوگان )  نمونه هایی متداول در این زمینه می باشند .
شکل  3 ، تنوع  استفاده از داده حسگرهای اینترنت اشیاء  در سازمان ها را نشان می  دهد .

 ستفاده از  داده حسگرهای اینترنت اشیاء
شکل 3 : تنوع استفاده از  داده حسگرهای اینترنت اشیاء 

همه چیز به داده ختم می شود !
جمع آوری ، آماده سازی و تحلیل این حجم داده کار کوچکی نخواهد بود .چراکه اولا حجم داده می تواند در طی  چندین ماه دو برابر شود و ثانیا  ماهیت و  یا جنس این نوع داده ها نیز دارای پیچیدگی های مختص به خود است . تنوع در قالب و یا فرمت این نوع داده ها  بسیار گسترده می باشد و اغلب شامل صدها نوع قالب شبه ساختیافته تا غیرساختیافته است. از همه مهم  تر ، جهت دستیابی توام  با یک دید عمیق به این حجم داده حسگرها ، می بایست توان مدیریت و تحلیل تمامی داده های ساختیافته و غیرساختیافته را با هم داشت . تحلیل بر اساس یک قالب خاص داده می تواند بینش بالقوه ای را که ایجاد می گردد بسیار محدود سازد . تحلیل داده صرفنظر از نوع قالب آن و به صورت متمرکز و در کنار هم است که یک دید تحلیلی جامع را در اختیار تصمیم گیرندگان یک بنگاه کسب و کار قرار می دهد .
این بدان معنی است که باید از محدودیت ها و انبار داده های سازمانی سنتی و نرم افزارهای هوش کسب و کار فعلی گذر و طرحی نو در اندیشید. انبار داده های سازمانی قادر به تمرکز بر روی داده غیرساختیافته نمی باشند ،بنابراین باید به سراغ راه حل هایی رفت که امکان ذخیره سازی و تحلیل های داده های غیرساختیافته را فراهم می  کند .  اگر بخواهیم داده غیرساختیافته را با تعریف یک ساختار بخصوص  تبدیل و به کمک جداول بانک های اطلاعاتی رابطه ای ذخیره نماییم ، زمان را از دست خواهیم داد . البته با این شرط که از لحاظ فنی دچار محدودیت نشویم که قطعا این احتمال وجود خواهد داشت .
بکارگیری  هر نوع فناوری جانبی در ایجاد یک زیرساخت تحلیلی که به نوعی دارای محدودیت هایی است ، می تواند توان تحلیل را کاهش داده و در عمل  باعث استفاده حداقلی از پتانسیل های بالقوه خلق ارزش گردد.
تحلیل داده های عظیم به کمک فناوری های مرتبط با آن می تواند به یکی از بازیگران اصلی در این عرصه مطرح گردد .  تحلیل داده های عظیم در موارد متعددی می تواند به ما کمک کند :
  • ترکیب ، یکپارچگی و تحلیل تمامی داده ساختیافته ، شبه ساختیافته و غیرساختیافته ، صرفنظر از منبع ، نوع ، اندازه و قالب
  • تحلیل  سریع و مقرون به صرفه بر روی حجم بالایی از داده به منظور ایجاد بینش مناسب جهت تصمیم گیری


خلاصه

اینترنت اشیاء این قول را داده است که صنایع مختلفی از شرکت های بیمه و بانک ها گرفته تا شرکت های تلکام و سایر بنگاه های کسب و کار را تحت تاثیر خود قرار دهد .برای استفاده از مزایای IoT ، سازمان ها می بایست روش تحلیل  داده ها را تغییر داده تا بتوانند داده حسگرها و تگ های RFID را در کوتاهترین زمان ممکن جمع آوری ، تمیز ،آماده و تحلیل نمایند. تصمیم گیری بر اساس داده صحیح و در کوتاهترین زمان  ممکن رمزماندگاری یک بنگاه کسب و کار در فضای شدیدا رقابتی امروزی است . قطعا با چراغی  که نور بیشتری از خود متصاعد می کند ، دید ما بیشتر می گردد و می  توانیم با بینش عمیق تری با واقعیات کسب و کار خود مواجه شده و بهترین تصمیم را اتخاذ نماییم. با مدیریت صحیح داده های عظیم و  ایجاد یک فضای مناسب  جهت تحلیل آنها ، بینش یک سازمان  جهت تصمیم گیری مناسب افزایش می یابد.